16 oktober 2020 0 Door IlseMiggels

UIT DE CLUSTERBLOEMENBOM SERIE VAN DE AVIG
THEMA GOEDE NACHTRUST


De AVIG: Artsen Vereniging voor Integrale Geneeskunde stelt dat Integrale geneeskunde  de nieuwe norm moet worden van ons nationale gezondheidszorg systeem. Leefstijl en preventie behoren hierin veel meer aandacht te krijgen.

Hiertoe worden maandelijks kleine stukjes geschreven over diverse onderwerpen genaamd
 ‘De liefdevolle Clusterbloembom’ serie van de AVIG

Wat moet je doen voor een goede gezondheid?

‘Het allerbelangrijkste is dat je eerst even stilstaat om te luisteren. Innerlijk is ieder mens heel wijs, we zijn in de ratrace van onze maatschappij alleen vergeten om naar onszelf te luisteren.

Zorg voor goede voeding, voldoende slaap en beweging. Dat stimuleert je immuunsysteem. Met een optimaal immuunsysteem is het mogelijk om de ziektes die op je pad komen zo goed mogelijk weerstand te bieden. .

Het zelfherstellend vermogen is ongekend; ons fysieke lichaam is eigenlijk steeds op zoek naar een gezonde balans. Daarbij kan integrale geneeskunde goed helpen.’

THEMA 1; GOEDE NACHTRUST

Gezonde nachtrust? Zet je mobiel uit!

Je realiseert het je misschien niet, maar slapen is eigenlijk best hard werken.

Er gebeurt van alles met je lichaam tijdens de nacht. Je accu wordt opgeladen en fysieke kwaaltjes, zoals spierpijn of wondjes, genezen. Verder verwerk je tijdens je slaap alle informatie en prikkels die je de hele dag hebt binnen gekregen. Dat laatste gebeurt vooral door dromen. Vandaar dat je dromen vaak kunt verbinden met dingen die je hebt meegemaakt.

Een verstoorde nachtrust ondermijnt je afweersysteem. Je wordt wakker en denkt: ik ben nog net zo moe als voor dat ik ging slapen. Anderen zeggen: mijn hoofd zit zo vol! Ook komt het voor dat wondjes minder snel herstellen. Dan is je slaapproces behoorlijk verstoord.

Wat kun je er zelf aan doen?

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Zorg voor frisse lucht, dus raam open. Zorg dat het goed donker is in je kamer, gordijnen dicht. Voor het naar bed gaan doe je de dingen in dezelfde volgorde: tanden poetsen, kwartiertje lezen. Door die routine weet je lichaam dat je gaat slapen, de ‘snooze modus’ gaat aan.

En vooral: zorg voor zo weinig mogelijk prikkels, al ruim voor dat je gaat slapen. Het beste is om na 10 uur geen tv meer te kijken en je tablet, laptop en mobiel uit te zetten. Het blauwe licht van al die apparaten heeft enorm veel invloed op ons. Ook de straling rond die apparaten zorgt voor ongezonde prikkels. Dus je mobiel uit! Echt, het kan.

Meer informatie over slapen en een gezonde nachtrust?

Kijk op www.avig.nl en lees meer over de integrale visie op gezondheid en ziekte.